Tags

, , , ,

Het is zomer!


De meeste mensen denken bij zomer aan zon, zee en strand, ik denk aan buiten ‘kliederen en kledderen’. 😛

Nou ja… eigenlijk allerlei creatieve activiteiten die – in ieder geval voor mijn huis – niet geschikt zijn om binnen te ondernemen. Het kan wel binnen hoor, maar ik woon in een soort XL-variant van een tiny house waardoor sommige creatieve uitspattingen seizoensgebonden zijn.

In dit geval is het sowieso ook wel een beetje seizoensgebonden, omdat je voor eco-printen verse bladeren (en bloemen) nodig hebt. Dat aanbod is in de zomer natuurlijk veel groter dan wanneer het winter is.

Op internet is er genoeg te vinden over eco-printen, maar mijn uitdaging was om in 1 keer een meerkleurige print te maken en dan nog het liefst met alleen natuurlijke ingrediënten.

Info over meerkleurige eco-prints in een en hetzelfde proces zijn schaars en als je ze vindt, mag je diep in je buidel tasten. Daar ik alleen in mijn buidel oude stoffige propjes snoeppapier van zoonlief vind, hier en daar een verdwaalde stuiver en een verfrommeld pakje papieren zakdoekjes, bleef er voor mij maar 1 optie over:
Zelf nadenken en gewoon doen!

Nog een Uitdaging

Altijd al ben ik fan geweest van chiffon-achtige stoffen en vooral van zijde… (<— info voor degene die het nog niet was opgevallen!) In ieder geval komt het er dus op neer dat ik het liefst op zijde werk en het liefst met een chiffon-achtige stof. Eco-printen kan ook op katoen en ook op wol, maar zijde neemt veel mooier de kleuren op en heeft die prachtige en zo specifieke zijdeglans.

Maar ja, daar kom-tie weer… zijde is duur en voor 1 sjaal moet je toch rekening houden met 2 meter stof… en dat dan met die stoffige buidel waar we het net nog over hadden… 🙄

Maarrrrr…. wie zoekt zal vinden! Ik heb iets gevonden helemaal naar mijn wensen en betaalbaar en waarvan ik helemaal niet wist dat het bestond! Het heeft ongeveer de dikte van een dunne chiffon met de glans van Habotai. En dat is een unieke combi, want de dunnere en betaalbare chiffonzijde heeft doorgaans een matte glans…. en die prints doen het juist zo mooi op een glanzende stof! Daarom wil ik ook zijde, anders kan ik net zo goed katoen nemen!

Omdat ik de glans niet op de foto kreeg vastgelegd, heb ik een stukje gefilmd:

Vlinderzijde

Deze zijde wordt vlinderzijde genoemd. Persoonlijk vind ik het een verwarrende naam, want zijde komt natuurlijk van de zijdevlinder (of -mot). En als je gaat zoeken op vlinderzijde, krijg je heel veel resultaten over de zijdevlinder, maar niet over vlinderzijde.

Dat komt misschien ook wel omdat deze lichtgewicht zijde niet zo bekend is en – voor zover ik het nu begrepen heb, maar geen idee of het ook echt waar is – wordt deze zijde maar op 1 plek in de hele wereld met de hand geweven. Daarom is de schijnbare onregelmatigheid van het weefsel te wijten aan de traditionele productiemethode. Kleine oneffenheden horen bij dit type zijde.
Van dichtbij oogt het weefsels als een zeer fijn linnenweefsel. Door het losse weefsel is deze zijde semi-transparant en voor vele toepassingen geschikt.

Deze zijde moet niet verward worden met de dunne, zeer open geweven kaaskant-zijde.
Kaaskant-zijde is ook een hele leuke betaalbare zijde, maar ik denk dat die niet geschikt is om op te printen. Het kan technisch gezien wel, maar de stof is zo dun en zo open geweven, dat door de transparantie details en kleur verloren gaan en daarvoor maken we nou juist die prints 😉 Wil je alleen leuke kleurtjes verven, kies dan gerust voor de kaaskant-zijde.

Ik ben heel tevreden met deze zijde die, ook los van een achtergrond, de prints en details duidelijk weer geeft.

Tutorial…?

Vrijwel direct na het online plaatsen van mijn resultaat kreeg ik vragen hoe ik dit doe… Dat is een heel verhaal… Dus heb ik het voornemen om – na nog wat meer experimenten met meerkleurige prints – een fototutorial te maken.
Wanneer of hoe snel dat is, durf ik niks over te zeggen of iets over te beloven, maar ik ga het zeker uitwerken…
Eerst nog wat extra experimenteren, zodat je met het volgen van mijn toekomstige tutorial, altijd zeker kunt zijn van een geslaagd resultaat!

~*~ ❤ ~*~