Tags

, , , , ,

Zijde verven… dat kan op zoveel verschillende manieren en ik heb ervaring met een aantal verschillende.

Het verven van zijden hankies doe ik gewoon in de pan op een vuur met
H Dupont zijdeverf.
Ik wil dolgraag en het liefst met natuurlijke ingrediënten verven, maar daar heb ik op dit moment te weinig ervaring mee (zeker wat betreft zijde), te weinig ingrediënten in huis om het spontaan eens uit te proberen en daarbij heb ik geen idee hoe vast de kleurechtheid is van bepaalde kleuren.
Daar ga ik me in de toekomst zeker eens goed in verdiepen, maar tot die tijd blijf ik nog hangen in de meest gebruikte vorm van zijde verven.

Voor het verven van deze voorjaarsblend heb 3 kleurtjes gebruikt:

  • Goudgeel
  • Een zeer licht en transparant roze
  • Brons

Een mini-les kleurenleer

Het brons wordt verkocht als bruintint, maar brons is een bruintint met een groene toon. Zo is bijvoorbeeld sepia een bruintint met daarin veel rood.
Dit soort kennis van de opbouw van kleuren kunnen heel goed in je voordeel werken als je kleuren gaat mengen waardoor je geen heel arsenaal aan verf nodig hebt 😉

Ik wilde een lentemix blenden met daarin een frisse kleur lentegroen en olijfgroen aangevuld met bloesemkleurtjes van roomwit naar zachtgeel en een vleugje roze en perzik.

Ik ben begonnen met een een stapeltje hankies waarvan ik 1 punt eerst heel zachtroze heb geverfd.
Daarna een nieuwe pan op het vuur en heb ik een acrobatische houding aangenomen om in een diagonale lijn en zonder mijn vingers en armen te verbranden aan heet water of een hete pan ( wat natuurlijk niet is gelukt … *zucht* 🙄 ) de stapel deels geel te verven.

Nadat ik vond dat er genoeg verzadiging was, heb ik aan hetzelfde verfwater weer een beetje roze toegevoegd en daar wat gele en al lichtroze delen in ‘gedipt’ waardoor je een overloop creëert van zachtroze, perzikroze, zacht geel en goudgeel.

De laatste pan…

In de laatste pan heb brons gebruikt wat ik meerdere keren aangelengd heb met goudgeel.
Zoals ik al zei heeft brons een groene toon en groen krijg je door blauw en geel te mixen. Wanneer je dus meer geel toevoegt, verdun je de kleur en benadruk je in dit geval de groene toon in deze kleur.
Ik heb de laatste grote punt door brons en geel te vermengen in een olijfkleur geverfd die overloopt naar lentegroen en geelgroen 😀

Zo is er een blend ontstaan met de volgende kleuren:

  • roomwit
  • zachtgeel
  • geel
  • goudgeel
  • licht roze
  • roze
  • perzik
  • geelgroen
  • lentegroen
  • olijfgroen
  • brons

En dat met maar 3 kleurtjes verf ❤ !

Fixeren

Fixeren doe ik door de zijde droog te strijken. Het kan met Dupont zijdeverf veel eenvoudiger en dat is de natte zijde fixeren in de magnetron, maar ja…ik heb geen magnetron, dus sta ik ongeveer 3 kwartier 65 gram aan zijden hankies droog te strijken in ongezellig strijkhok 😦

Gelukkig heb ik mijn luisterboeken op mijn telefoon staan en het voordeel is dan weer dat ik dan ongestoord naar mijn boek kan luisteren, omdat niemand me komt storen in dat hok! Zelfs de katten niet! Hahahaa!

Voordeel van het strijken is ook dat je je stapel hankies gelijk weer netjes in vorm hebt en ze na het fixeren direct klaar zijn voor gebruik 😉

Dus nu lekker aan de slag met mijn vers geverfde hankies en mijn spintol!

O ja! Ik heb een nieuwe spintol gekocht! 😀 Een hele mooie sierlijke met de hand gemaakt. Zodra ik hem binnen heb, laat ik het weten 😉