Tags

, , , , , ,

…met mijn zelfgemaakt spintol

 

zijde-spinnen-met-een-spintol-1

Zijde spinnen, iets wat naar mijn idee niet of nauwelijks gedaan wordt in Nederland en Europa. Deze gedachte werd versterkt toen ik op zoek ging naar een spintol voor zijde en ik geen geschikte spintol kon vinden voor het spinnen van deze delicate vezels.

Daar zit je dan op een vrijdagdagavond met een stapeltje uitgewassen cocons en een paar jeukende handen om iets met de zijde te gaan doen.

Dan maar zelf een spintol maken…niet geschoten, altijd  mis toch?

zijde-spinnen-met-een-spintol-2

Rondkijkende in mijn woonkamer en bedenkende wat ik dan nodig heb – een stokkie met schijf in het juiste gewicht – vind ik eigenlijk vrij snel wat ik nodig heb!

Ik vind een klein houten spoeltje in mijn verzamel-hobbyspullen-doos en grote bamboe saté-prikkers in de keukenla…
Ha! Spoeltje past precies over de saté-prikker…mooi!

Effe wegen… Hmm…te licht … verdorrie… Ik moet er gewicht aan maken, maar hoe…?
Een damschijf?… Nee, toch maar niet. Te klein en te licht, daarbij moet ik er dan eerst weer een gat in boren en is het damspel incompleet… Doe maar niet…

Ohwww…wacht eens even…een waxinelichtje! Perfect! :mrgreen: Het is rond, heeft het juiste gewicht en als je het lontje eruit haalt, een gaatje precies in het midden.

Nu alleen nog een haakje…die had ik nog ergens liggen hier…kleine haakjes voor op kleine glazen flesjes met kurkje, zodat je er een hangertje van kan maken.

Yes! Gevonden!

Hier en daar fixeren met lijm en klaar is mijn top-spinner!

zijde-spinnen-met-een-spintol-3

Sohw…hè hè…eindelijk aan de slag!

De zijde die ik gebruik is Mulberry silk, oftewel Moerbei zijde.
Ik gebruik cocons waar eerst de lijm uitgewassen is en daarna in een vierkant gespannen zijn om de zijde te laten drogen. Het resultaat is een transparant ‘zakdoekje’ van zijde.

Zo’n zakdoekje weegt tussen de 2 en 3 gram en trek ik uit tot een lange, luchtige en superzachte  sliert  van gemiddeld 1,5 meter lang en daarvan spin ik mijn garen 😀

Alles doe ik op gevoel.

zijde-spinnen-met-een-spintol-4

Ik ben zelf erg tevreden over het resultaat!

Inmiddels heb ik een meneer gevonden die in Litouwen woont en voor mij een massief houten spintol voor zijde gaat maken. Mijn zelfgemaakte tolletje spint goed, maar  is niet geschikt voor intensief gebruik.

Als ik mijn nieuwe tol heb, ga ik ook zijde verven en dunnere garens spinnen waar ik hele fijne zijden roosjes van kan haken om te gebruiken in mijn sieraden.

Dus als alles goed gaat, binnenkort meer!
Dussuh….duim gerust met me mee

Een fijn en creatief weekend! 🙂

