Oplevering: Hopelijk Kerst 2018

Ja…. we zijn al 3 jaar aan het verbouwen en het zal zeker nog 3 jaar duren voordat ons huis klaar is…
Al tijden neem ik me voor en beloof ik meer te bloggen, maar waarover….? Op dit moment zijn we in het verbouwingsstadium dat we slapen op een luchtbed of een los matras op de grond en een groot deel van de (hobby)spullen elders staan opgeslagen.
Op dit moment zijn we dus in de fase dat ik echt enorm beperkt ben om helemaal creatief los te gaan.

Natuurlijk kraal ik wel en binnenkort laat ik een tal van leuke en eenvoudige ideetjes zien waar ik nu mee bezig ben, maar het grote werk…. ja… dat moet echt even wachten.

Het komt voornamelijk omdat we nu ‘gedwongen’ op 2 verdiepingen tegelijk bezig zijn en ons huis op 1 grote gatenkaas lijkt.
Ik ga het uitleggen en dan zal je begrijpen waarom ik weinig blog en (voorlopig nog wel even) beperkt ben …

Ons huis, voorheen een sociale huurwoning, is/was zeer oneconomisch ingedeeld. Ik ben geen architect, maar al sinds ik hier 15 jaar geleden (als huurder) ben komen wonen, heb ik mij al tal van keren verbaasd over de indeling. Een indeling die onnodig veel bruikbare ruimte verspilt en onbruikbare ruimte niet goed benut.

Neem nou de trap naar zolder…. ik ga het uitleggen aan de hand van foto’s, zodat je er een goed beeld bij krijgt 😉

Dit is de trap van beneden naar de eerste verdieping.

IMG_2656

Op de eerste verdieping aangekomen, kom je op de overloop. Daar loop je direct tegen 3 deuren op die naast elkaar staan. De linkse en de rechtse deur zijn de deuren naar de slaapkamers en de middelste deur is een deur die leidt naar de zoldertrap.

IMG_2658

De zoldertrap….. en onder deze zoldertrap zit een loze ruimte die gebruikt wordt als vaste kasten. Dus in elke slaapkamer zit  een deur naar een kast. Dat betekent dus dat je qua indeling en inrichting van je slaapkamer(s) ontzettend beperkt bent!

IMG_2659

Maar dat is niet het enige! Die zoldertrap zit precies in het midden van het huis en je komt boven in het midden van de zolder…. precies dat stukje zolder wat het meest bruikbaar is om er een kamer of hobbyruimte van te maken.

IMG_2660

En dat terwijl er boven de ‘benedentrap’ loze ruimte is die je verder niet kan benutten, behalve dan als daar de trap naar zolder zou zijn 😉
Dan kan dat reusachtige gat middenin de zolder dichtgemaakt worden en zo creëer je meer woonbare ruimte!

IMG_2665

Dat is dan ook precies waar we nu mee bezig zijn….
Onze zolder is opgedeeld in 2 ruimtes d.m.v. een muurtje en in het kleine deel – wat zich bevindt boven de ‘bendentrap’-  hangt de verwarmingsketel. En hier kan dus ook heel goed een trappengat gemaakt worden 😉 Zie maar!

 IMG_2663

Hadden we heel veel spullen op zolder opgeslagen, moeten we die voor een deel tijdelijk elders opslaan, omdat er eerst een tweede trapgat en trap geplaatst moet worden en daarna kan pas het oude gat dichtgemaakt worden, met gevolg dat we op zolder nauwelijks meer vloer over hebben waar we onze spullen kunnen bergen.

Maar inmiddels hebben we een nieuwe vaste trap naar zolder. Hier zie je hem in aanbouw.

20150327_150328

En de ruimte die de oude trap in beslag nam, hebben we bij onze slaapkamer getrokken.

20150502_111838

De oude zoldertrap is inmiddels helemaal weg en de vloer is weer dichtgemaakt. Nu gaan we de zolder zo snel mogelijk isoleren en laminaat leggen, zodat de zolder voorlopig weer als berging gebruikt kan worden, onze spullen terug kunnen en we daar kunnen slapen, zodat we onze slaapkamer kunnen opknappen in inrichten.
We gaan een nis met een toog maken in onze slaapkamer waar we  ons bed in zetten 😀

Als dat klaar is, zullen we opnieuw moeten sparen en willen we volgend jaar de douche aanpakken en een tweede toilet + wastafel maken. De was/strijkkamer opknappen en de gang afmaken…. Ja, die is nog niet af, omdat er boven nog gesloopt moet worden en er met brokken puin gesjouwd moet worden, kan een behangetje en vloerbedekking op de trap pas als we daar klaar mee zijn.

En dan…. dan pas, als we weer voldoende gespaard hebben en er ondertussen geen andere dure uitgaves tussendoor komen,  zal de zolderkamer echt afgewerkt en ingericht gaan worden als hobbyruimte/atelier.

Maar dat geeft niet…. het komt wel…. Ik heb geduld …..

Dus als alles meezit, hoop ik rond de Kerst 2018 de waterval aan ideeën die ondertussen wel blijft stromen, uit te gaan werken. Tot die tijd minder grote en spannende projectjes en doen wat ik wel kan doen  🙂

En dat is stiekem toch wel heel veel… en ik hoop daar heel binnenkort meer van te laten zien… Dussuhh… tot gauw!

