Tags

Beloofd is beloofd! Ik heb bijna de linten af die ik af wilde hebben 🙂 Op dit moment staan er nog 2 kleurtjes op wikkel en ik hoop morgen de laatste 2 kleuren op de wikkels te zetten zodat ik ze hopelijk zaterdag(avond) online kan zetten! 😀

shibori lavender blue 001 4k shibori volcano en groen-blauw 008k Shibori Spring Blossom 005 Liquid Colors - Pink 001 10415673_547349542041803_2023641080104351061_n shibori zijde en theater cabochons 006 shibori zijde en theater cabochons 001

Alle linten zijn tenminste 1 meter lang, maar gemiddeld hebben ze een lengte van 1.10m. Ook ben ik overgestapt naar een mooiere kwaliteit zijde. De linten van deze kwaliteit zijn ook aan beide lange zijden omgezoomd. Dat onderscheid mijn linten van alle andere linten die worden aangeboden (zover ik weet 😉 )Dus geen gerafel meer en geen kans dat rafeltjes toch nog onder je kralenwerk vandaan komen als je net klaar bent 😉

Omdat alle processen om deze linten te maken echt allemaal en volledig met de hand zijn gedaan, kan er weleens een oneffenheidje in voorkomen.

Mocht je nu deze keer (weer) misgrijpen, geen paniek! Ik ga stug door met het maken van de linten, maar eer ik er weer een aantal af heb zodat er ook wat te kiezen valt, zal toch zeker weer een week of 3-4 duren….

Het proces van linten maken

Ja…. het is echt heel veel werk…. en het wordt mij nu wel regelmatig gevraagd hoeveel werk het is en of het nog lang duurt voor de lintjes klaar zijn, dus ik ga het nu vertellen, want ik begrijp inmiddels wel een beetje dat men zich aardig vergist. En ik snap ook wel een beetje hoe dat komt, want de meeste mensen die op Shibori zoeken komen hoogstwaarschijnlijk bij iemand terecht die prachtige linten aanbiedt die keurig en net op een bolletje gewikkeld zitten en er vervolgens ook nog bij verteld dat de linten met de hand zijn geverfd en gemaakt.

Het kan mij verder niet schelen en het zijn ook verder mijn zaken niet, maar linten die lang genoeg zijn om er een bolletje van te kunnen wikkelen, kunnen onmogelijk volledig met de hand worden gemaakt.
Om dat zo keurig en net voor elkaar te krijgen heb je armen van 20 meter nodig en de kracht van tenminste 1 paard. Gezien de productie zou ik dan ook verwachten dat er een dozijn Aziatische meisjes met supervlugge vingertjes en zwaar gespierde armen van 20 meter zo’n 18 uur per dag zijde aan het verven en wikkelen zijn.

Want om een lint te af te hebben, ben ik 3 dagen verder!

Alle linten die ik maak, worden gemiddeld 3x geverfd (soms vaker!) . Alle keren moeten de linten dan ook gewassen/gespoeld worden, kleuren gefixeerd worden, drogen en gestreken worden. Dan moet ik ze wikkelen en voor de laatste keer verven, spoelen, drogen, fixeren etc. etc.
Tijdens de verfprocessen en het drogen in, hoef ik dan weliswaar even niks aan de linten zelf te doen, maar ik moet er toch bijblijven! Om bepaalde effecten te krijgen moet de zijde soms iets vochtig zijn, de volgende keer bijna droog of juist wat natter. Dus constant ben je bezig met het controleren van het proces.

Al met al  maak ik 8 linten in 3 dagen en als het meezit, kan ik er 12 maken…. maar dat is echt max en moet alles meezitten.
Ik kan het alleen sneller als ik ook zo’n mooie machine heb die bijna helemaal automatisch de meters linten wikkelt en  geheel automatisch de verfbaden fixeert. Maar die heb ik niet….. dus duurt het bij mij gewoon wat langer om een lintje af te krijgen en ze zijn niet langer dan ruim 1 meter.

Dus mocht je nu misgrijpen, ik ben alweer bezig nieuwe lintjes te maken, maar het duurt gewoon effe…. 😛

Op dit moment liggen al mijn kralenspullen door de war in dozen op zolder, dus kralen doe/kan ik op dit moment niet echt. Ik hoop morgen met de post allerlei nieuwe en spannende kleurtjes verf binnen te krijgen, dus ik hou mij op dit moment graag zoet met het maken van linten. Ik kan alleen niet sneller dan ik kan, maar ik ben er druk mee bezig! En ik beloof zeker nog meer lintjes 😉

Ik heb nog genoeg zijde om 2 mummies mee in te kunnen wikkelen, ik kan dus voorlopig vooruit :mrgreen:

En ik kan niet wachten om al die bijzondere kleurtjes zoals brons, koper, parel etc. uit te proberen.

Ik ga gewoon lekker aan de slag, doe mijn best om zaterdagavond de boel online te hebben en wanneer ik de boel online heb staan, geef ik de link door via een blogpost en via mijn Facebook.

O ja… de kleurtjes die ik nu nog op de wikkels heb staan en geen foto’s van heb, zijn: Old Pink, Purple Spells, Peach en een zachte groentint waar ik nog geen naam voor heb.

Jullie horen van mij! 8)

 

