De winter is bijna voorbij, maar  ik had het beloofd, dus ondanks dat het een beetje aan de late kant is, alsnog een blog-post over de sjaals die ik afgelopen winter heb gemaakt 🙂

Sjaal - techniek armbreien en haken - © Mirlady 2013

Sjaal – techniek armbreien en haken – © Mirlady 2013

Sjaal - techniek armbreien en haken - © Mirlady 2013

Sjaal – techniek armbreien en haken – © Mirlady 2013

Sjaal - techniek armbreien en haken - © Mirlady 2013

Sjaal – techniek armbreien en haken – © Mirlady 2013

Het begon met een video op YouTube waar ik het armbreien ontdekte en werd uitgelegd:

Ja…. leuk om te doen, maar wel erg saai…..

Maar ik zou Miranda niet zijn als ik daar natuurlijk niet mijn eigen draai aan kon geven en direct wist hoe ik zo’n sjaal voor mezelf een stukkie leuker en gezelliger kon maken 🙂

Sjaal - techniek armbreien en haken - © Mirlady 2013

Sjaal – techniek armbreien en haken – © Mirlady 2013

Sjaal - techniek armbreien en haken - © Mirlady 2013

Sjaal – techniek armbreien en haken – © Mirlady 2013

Sjaal - techniek armbreien en haken - © Mirlady 2013

Sjaal – techniek armbreien en haken – © Mirlady 2013

Ik begon al meteen met het gebruiken van allerlei verschillende soorten wolletjes door elkaar, dat geeft al direct een leuk en speels effect.
Van een van die soorten wolletjes haakte ik bloemen die ik op de sjaal vastzette. Ik zocht wat kantjes en lintjes die ik om de uiteindes strikte of met een enkele knoop vastknoopte in de grote lussen van het breiwerk.
Het is dus kinderlijk eenvoudig om snel een leuke sjaal in elkaar te freubelen ( moet je alleen geen gebroken vinger hebben, want dan gaat het haken niet helemaal zoals je wil …. *ahum*…. 😛  )

Sjaal - techniek armbreien  - © Mirlady 2013

Sjaal – techniek armbreien – © Mirlady 2013

Sjaal - techniek armbreien  - © Mirlady 2013

Sjaal – techniek armbreien – © Mirlady 2013

 

Een leuke kindersjaal is ook zo gemaakt…. i.p.v. een gehaakte bloem heb ik hier kleine knuffelbeertjes gebruikt 🙂

Sjaal - techniek armbreien  - © Mirlady 2013

Sjaal – techniek armbreien – © Mirlady 2013

Sjaal - techniek armbreien  - © Mirlady 2013

Sjaal – techniek armbreien – © Mirlady 2013

Een goede basis voor zo’n sjaal is zpagetti garen. Dat kun je aanvullen met leuke andere garens of breilinten.

Sjaal - techniek armbreien en haken - © Mirlady 2013

Sjaal – techniek armbreien en haken – © Mirlady 2013

Sjaal - techniek armbreien en haken - © Mirlady 2013

Sjaal – techniek armbreien en haken – © Mirlady 2013

Ik heb de sjaals gedragen en ik heb inmiddels wel een belangrijke tip voor als je zelf zo’n sjaal met
gehaakte bloemen wilt maken…..
Maak de sjaal niet te lang! Hij wordt door het gewicht van de gehaakte bloemen die onderaan ‘bungelen’ te zwaar in je nek op den duur. Dat is vervelend en je kan er hoofdpijn en/of nekpijn van krijgen.
Ik maak ze daarom nu bewust een stukje korter. Komen de versieringen ook leuker tot zijn recht.

Zoals bij mijn laatste sjaal….. daar heb ik trouwens 2 extra losse kanten linten gebruikt die de sjaal boven de bloemen bij elkaar strikt 🙂

Sjaal - techniek armbreien en haken - © Mirlady 2014

Sjaal – techniek armbreien en haken – © Mirlady 2014

Sjaal - techniek armbreien en haken - © Mirlady 2014

Sjaal – techniek armbreien en haken – © Mirlady 2014

Sjaal - techniek armbreien en haken - © Mirlady 2014

Sjaal – techniek armbreien en haken – © Mirlady 2014

Sjaal - techniek armbreien en haken - © Mirlady 2014

Sjaal – techniek armbreien en haken – © Mirlady 2014

Door aan de gang te zijn gegaan met deze sjaals, heb ik hele leuke nieuwe en andere ideeën gekregen voor nog meer shawls 😀 Ook zal ik daar kralen en div. kralentechnieken in gaan gebruiken en ze zijn bedoeld als accessoire bij je kleding, dus dunne shawls die je vooral draagt voor het ‘leuk’!
Ik ben dit idee nu zelf voor het eerst aan het maken en het idee aan het uitwerken.

Ik hoop dan ook dat er geen bijzonderheden gebeuren en mijn vingers heel blijven, dan binnenkort meer over mijn idee! 🙂

Have Fun!

