Waterschade

De eerste zondag in juni…. eindelijk een beetje mooi weer en manlief besloot om de schuur op te gaan ruimen, het buitenspeelgoed ‘vooraan’ te zetten, de fietsen na te kijken en wat tuinmeubelen tevoorschijn te halen.
Ik liep wat te keutelen in en rond het huis toen ik geroepen werd en ik even wilde komen kijken….” Je kast staat onder de schimmel!”, werd er vanuit de schuur geroepen.

Wat? Mijn kast onder de schimmel? Hoe kan dat nou?

Om een lang verhaal kort te houden, er zat een gat in het dak van de schuur die wij niet hadden opgemerkt, doordat wij niet tot nauwelijks tijdens de wintermaanden in de schuur zijn geweest en daarbij lagen er wat spullen – zoals kinderspeelgoed en parasols – op de dragers die tegen het dak bevestigd zijn, waardoor dat gat niet direct zichtbaar was. Maar al het water door de vele regenbuien die we gehad hebben, weet natuurlijk zijn weg naar beneden wel te vinden. 😦

Ik vond mijn antieke zetbok – die inmiddels zo’n 120 tot 130 jaar oud was en tijdelijk in de schuur geparkeerd stond met het doel om hem later in mijn (nog te bouwen) atelier te zetten – zo terug:

zetbok

zetbok

zetbok

zetbok

Ik kreeg op dat moment alleen de 4 bovenste lades open, die overigens drijfnat waren en stonden helemaal vol met schimmel.
Mijn oven die bovenop de kast stond, stond vol met water en natuurlijk waren er nog meer spullen ‘bezweken’.

Wat had ik er de pest in! (en nu nog!) Authentieke zetbokken in goede staat en in het model zoals mijn zetbok is, zijn niet tot nauwelijks te vinden… en dan de inhoud nog! De bijzondere spullen en spullen van waarde liggen in de diepe lades en die krijg ik nog niet open.

Mijn man heeft de zetbok uit de schuur gehaald en onder het afdak gezet zodat hij sneller zou drogen in de hoop dat we de lades snel open zouden krijgen en de totale schade op konden maken.

De antiquair en restaurateur

‘s Maandags heb ik de verzekering gebeld en de schade doorgegeven met de vraag hoe nu verder? Ik heb immers nog nooit eerder iets aan de verzekering opgegeven, zelfs als ik er recht op had, maar ik had er nu een keer erg in om dat te doen.

De schade aan het dak krijgen we niet vergoed, maar de gevolgschade wel…Tenminste, dat werd er gezegd. Ik moest zoveel mogelijk foto’s maken, een antiquair/restaurateur erbij halen met de vraag of de kast nog te herstellen is en als we alle lades open konden krijgen en de schade op konden nemen, moest ik een mailtje sturen en dan zou het geregeld worden…

Ja ja….

Dezelfde dag dat ik de schade had gemeld stond er hier al een antiquair op de stoep. De Heer Brouwer de Koning die een familiebedrijf heeft in Rotterdam. Deze man wist mij precies te vertellen waar mijn kast vandaan kwam (Duitsland) en hoe oud deze kast is, waarvoor en door wie (welke kranten) hij werd gebruikt en wat er na de oorlog mee gebeurd is en nog meer…
Zo leuk, dat ik er nog meer de pest in kreeg dat mijn kast naar zijn grootje was…

De Heer Brouwer de Koning kon de kast wel herstellen voor mij, maar dat ging mij tenminste € 3000,- kosten en dat is veel meer dan dat de kast momenteel waard is, dus hij is total loss! 😦  Alle zwaluwstaartverbindingen moeten vervangen worden en zoals voorspeld, is het hout gaan kromtrekken.

zetbok 003

Ongeveer 3 weken later heeft manlief uiteindelijk met geweld de laatste lades open weten te wrikken en  hadden we een overzicht van de schade.
Zoals de meeste mensen weten werk ik veel en vaak met organische materialen, zoals echte bloemen en vlinders… Die lagen dus ook in de kast en dat kan echt niet tegen water. Er lagen tientallen mini-schrijfblokjes in en andere papieren spullen en artikelen die ik gebruik om bijzondere dingetjes van te maken om naderhand weer in mijn sieraden te verwerken. Alles nat en vies en onbruikbaar.
Maar had de meneer van de verzekering gezegd, deze schade krijg je vergoed.

FBTO

Eindelijk kon ik de mail gaan sturen naar FBTO, de verzekeringsmaatschappij waar ik verzekerd ben. Omdat er zoveel foto’s in de mail verwerkt zaten en het een lang verhaal is, verstuurde ik de mail met een ontvangstbevestiging. Ik wil immers zeker weten dat de mail goed aankomt en dat kwam hij ook volgens het mail delivery system

FBTO1

Maar na 2 weken had ik nog steeds niets gehoord…. Vreemd… dus maar even bellen.
De mevrouw die ik aan de lijn kreeg wist mij te vertellen dat ze geen mail van ons hebben gehad.
Och, dan stuur ik hem nog wel een keer…. kan gebeuren, maar toch wist ik zeker dat mijn mail aangekomen is in de mailbox van FBTO, want anders had ik niet het ‘successfull mail delivery report’ in bezit.

Dus sturen we de mail nog een keer, maar dan – op aanraden van de mevrouw die ik aan de telefoon had –  zonder foto’s , want dat zou het probleem wel eens kunnen zijn.
Voor alle zekerheid toch ook maar met een ontvangstbevestiging verstuurd, want ik ben zelf net ook een verzekeringsmaatschappij, ik heb graag bewijzen en ik zwaai graag met bewijzen!

FBTO2

Er zijn inmiddels weer 2 werkweken om en ik heb nog steeds niets gehoord van FBTO. Dus gaan we nog maar een keertje bellen… “Nee mevrouw, wij hebben uw mail niet gehad”, zij een jongeman aan de andere kant van de lijn.

“Vreemd”, zei ik, “want ik heb van beide keren hier het afleverbewijs.”
Of ik dan de mailtjes direct even door kon sturen en ik kreeg een ander emailadres…. een Achmea-adres…

???? … Achmea??? Hmmm… ‘t is allemaal 1 pot nat dus…
Maar ik had geen zin en tijd om daar verder over na te denken, dus stuur de mailtjes direct nog een keer door naar dat andere adres.
En jawel, ze kwamen door!

Maar die kast…. nee…. daar krijgt u niks voor terug..
Ik: waarom niet?
FBTO: u heeft geen taxatierapport van de kast?
Ik: Moet dat dan? Een taxatierapport zegt niets, ik heb hier een antiek buffet staan die 20 jaar geleden getaxeerd is op Hfl 2800,-, maar de waarde van antiek fluctueert en de waarde van antiek is flink gedaald de laatste jaren en ondanks dat taxatierapport, weet ik zeker dat jullie in geval van schade, alleen  de dagwaarde uitkeren. En dat is wat ik nu ook verwacht.
FBTO: Hoe oud is de kast?
Ik: tussen de 120 en 130 jaar oud…
FBTO: Dat is dan jammer voor u, maar dan is de kast afgeschreven
ik: Afgeschreven? wat is dat nou toch weer voor onzin?
FBTO: Ja, iets wat al 130 jaar oud is, is inmiddels afgeschreven.
Ik: Dan heet dat antiek en daarom kosten die kasten dan gemiddeld nog 600,-/700,- als ik er ooit eens een tegenkom! Die kasten vertegenwoordigen nog steeds een waarde, omdat ze zo oud zijn en allang niet meer worden gemaakt.
FBTO: Moment, ik ga het even overleggen…
Mevrouw…, als u kan bewijzen wat de kast waard is, dan kunnen we uw schade in behandeling nemen…
Ik: Hoe bewijs ik dat?
FBTO: Door bij een winkel een prijsopgave op papier van een vergelijkbare kast te vragen.
Ik: …… *val even stil van verbazing*…… Meneer…. u snapt het geloof ik niet helemaal…. We hebben het hier over een antieke kast waarvan het model zeer zeldzaam is…. dat vertel ik u zojuist…. Die koop je niet in de winkel alsof je een koffiezetapparaat gaat kopen. Dit zijn collectoritems die onder beroeps en verzamelaars circuleren en bij uitzondering kun je er eens een op Marktplaats vinden.
Kunt u geen expert sturen, dan kan die zelf zien en beoordelen dat we het hier over een zeer zeldzame kast hebben.
FBTO: Nee, dat doen we niet.
Ik: Waarom niet, want dan hebben jullie het bewijs van jullie eigen expert.
FBTO: Nee, wij sturen alleen een expert als er verdenkingen van fraude zijn.
Ik: Ohw… vertel mij dan maar hoe ik dan moet bewijzen wat de waarde is van de kast en dat hij echt heel oud is.

Toen werd het toch een gehakketak aan de telefoon…. Ik werd er helemaal dol van! De meest domme opmerkingen en suggesties kwamen voorbij aangevuld met de meest onmogelijke opties!
Zo werd o.a. het idee aangedragen om de kast nu alsnog te laten taxeren. Dus we moeten een hoop geld uitgeven om een kast te laten taxeren die inmiddels zijn hele waarde is verloren?

2 dagen later en 4 telefoontjes verder werd ons beloofd een expert te sturen die zou komen controleren of de kast een echte antieke kast is van zo’n 120-130 jaar oud en binnen 2 werkdagen zou er dan een expert contact met ons opnemen… halleluja!

Maar 3 werkdagen later had ik nog steeds niks gehoord… Dus ik weer bellen! Ondertussen had ik al het vertrouwen al verloren en werd het steeds meer een principekwestie.

Wederom werd mij beloofd dat er binnen 2 werkdagen een expert contact met ons zou opnemen.
Dat gebeurde nu dan ook en er werd een afspraak gemaakt.

Ondertussen was ik druk bezig met het zoeken naar ‘bewijs’. Bewijs wat zo’n kast moet kosten. Na heel wat uurtjes googlen vond ik een redelijk vergelijkbare zetbok op een Belgische Marktplaats. Nog helemaal in originele staat en een lessenaar model. Deze had dan niet de rij diepe lades naast de letterbakken en was dus kleiner, maar verder kwam hij redelijk overeen.

zetbok1

Vraagprijs 700,-
En dat is een prijs die inderdaad nu overeen komt met kasten die ik wel eerder te koop heb gezien en wat ik destijds voor mijn kast heb betaald.

Enkele dagen later kwam de ‘expert’… een vriendelijke man die uiteindelijk met een hele andere opdracht hier naartoe kwam dan dat er tegen mij is verteld. Hij kwam niet controleren of de kast daadwerkelijk antiek en zeldzaam was, maar hij kwam de schade opnemen.

expert: Om welke kast gaat het?
ik: De zetbok die buiten onder het afdak staat…
expert: om wat…? Wat zegt u…??
Ik: De zetbok…. een antieke letterkast
expert: wat is dat voor kast?
ik: *kijk de EXPERT aan en vraag mij serieus af of ik nu in de maling genomen word of niet* Dat is een letterkast die ruim 100 jaar geleden werd gebruikt in drukkerijen. Grote lades met kleine vakjes waar letters in lagen.

De expert bekijkt de kast en ik nadat ik hem op de verrotte zwaluwstaartverbindingen wijs, trekt hij de conclusie dat de kast inderdaad wel erg oud is.

We lopen terug naar binnen en hij vraagt nog wat en ik vraag nog wat en de beste man verteld dat hij inmiddels al 18 jaar dit werk doet… vervolgens gaat hij verder met het invullen met wat papierwerk en vraagt mij “Hoe  noemde je die kast ook alweer…?”

Okee…. de eerste keer werd ik dus niet in de maling genomen, maar er zit hier een expert die net aan mij zit te vertellen dat hij al 18 jaar expert is en deze expert weet niet wat een zetbok is en dat zo’n kast een zetbok heet…. Dat kan 2 dingen betekenen… Of deze expert heeft niet de gewenste expertise of ik heb wel zo’n zeldzame kast hier staan, dat zelfs de doorgewinterde experts zoiets nog nooit eerder hebben gezien.

Nah… ik ga helaas voor de eerste optie, aangezien de expert die ik zelf inschakelde wel precies weet waar we over praten en de gemiddelde ‘kralenmuts’ ook  weet wat een zetbok is!

Uiteindelijk vindt de expert dat ik maar akkoord moest gaan met een waardevermindering van de kast van 50%.
Ohw… dus als de helft van de kast nog maar bruikbaar is, dan krijg ik 50% van een ondergeschatte waarde uitgekeerd, zodat ik nog een half bruikbare kast op kop kan tikken en ik mijn spullen – die normaal in 1 kast passen en horen te liggen –  dan kan verdelen over 2 halfgare kasten…

Ja ja…. Dat is net zoiets als wanneer je beenletsel hebt, doktoren 1 broekspijp kapot knippen en de verzekering dan zegt: Je krijgt een halve broek vergoedt, want 1 broekspijp kun je nog dragen….

De vergoeding

Na ongeveer 2 weken ontving ik een brief van FBTO met de mededeling dat zij een bedrag hadden uitgekeerd. Een bedrag dat de helft was van een ondergewaardeerd bedrag en uiteindelijk overeen kwam met ongeveer 1/3 van de prijs wat zo’n kast moet kosten.
Maar hoe zit het met mijn oven van nog geen 1½ jaar oud die vol met water stond en nu kortsluiting inzit en de hobbymaterialen die onherkenbaar waren geworden en ik weg heb kunnen gooien?

Potverdorrie…. weer bellen!

FBTO: Ja mevrouw, de expert heeft daar niets over gemeld..
Ik: nee, dat komt omdat jullie de expert alleen de opdracht hebben gegeven om (de schade aan) mijn antieke zetbok te beoordelen.
FBTO: Toch is de schade nu voor ons afgehandeld.
Ik: voor mij niet, want ik heb die schade opgegeven onder hetzelfde schadegeval. Daarbij heeft de expert ook nog foto’s gemaakt van mijn werken om duidelijk te laten zien wat ik doe en wat ik maak, omdat dat niet schriftelijk of mondeling uit te leggen is!

Weer een gehakketak!
Uiteindelijk heb ik een nog een prieteprut bedrag gekregen voor deze schade, maar uiteindelijk is het alles bij elkaar misschien een kwart van wat we/ik daadwerkelijk aan schade hebben geleden 😦

Waarschuwing!

Volgens de expert maakt het ook uit waar je spullen – en in mijn geval vooral de antieke zetbok met inhoud! – staat. Schuur of woning blijkt ergens verschil te maken. Nu weet ik dat er heel veel van mijn kralenvriendinnen en -kennissen antieke zetbokken hebben voor hun kralen en spulletjes en ik weet ook dat heel veel van de meiden hobbyen in een schuur of garage, meestal uit veiligheid ( glas branden en werken met ovens ) en het ruimtegebrek. Ik heb in mijn beleving moeten constateren dat je dan dus ‘de Sjaak’ bent als er iets gebeurt.
Ik vraag me dan ook serieus af hoe het zit als je een extra bijgebouw hebt wat duidelijk en alleen als atelier is bedoeld… Volgens mij krijg je dan de discussie in hoeverre je zakelijk bezig bent! ( aangezien er nu ook al mij gevraagd werd of ik verkoop 😕  schijnt dus uit te maken, want waarom anders die vraag?)
Daarbij is het mij ook duidelijk geworden dat je overal aankoopbonnen en/of taxatierapporten van moet hebben, ook al beweren maatschappijen in hun reclameboodschappen heel iets anders! En dat is met onze antieke zetbokken al heel moeilijk, want die blijven cirkelen in een bepaald circuit en gaan meestal over van particulier naar particulier, net zoals heel veel van onze hobbymaterialen en -gereedschappen.

Tips en advies zijn welkom en verder zou ik de meiden die ook al jaren met hun hobby bezig zijn en inmiddels aardig wat vergaard hebben, willen adviseren om eens goed bij je verzekeringsmaatschappij na te vragen hoe het zit in geval van schade en of je als zakelijk gezien wordt als je zogenaamd eens een keer iets verkoopt! Ook al is dat ook maar af en toe, tegen kostprijs en om je hobby betaalbaar te houden, want ik vertrouw er werkelijk geen één meer!
Maar goed, hier kom je pas achter als je dan een keer je verzekering nodig hebt na bijna 25 jaar dat je zelf een huishouden voert.

Ik hoop dat jullie je voordeel kunnen doen met dit verhaal en je niet voor verrassingen kom te staan zoals ik nu heb mogen ervaren.

Ondertussen kralen we gewoon stug verder en uiten we ons ongenoegen wel een kralenkunstwerk wat we de naam “Ugly Insurance” meegeven  😉

Happy Beading!

Advertisements