Het is niet de eerste keer dat het gebeurd en ik weet ook dat dat ik niet de enige ben waarbij het gebeurd, maar het ergste is dat blijkbaar niemand er iets aan kan veranderen dat de TNT ongemoeid en ongestraft fouten maakt wat de particuliere burger geld kost en zelfs na protest en in het gelijk gesteld te worden, zijn geld niet terugkrijgt!
Fouten die niet gemaakt hoeven te worden als men kan lezen, schrijven en rekenen! 3 Dingen die mijn zoontje als 3-jarige peuter zichzelf al aanleerde, waardoor hij als 4-jarige kleuter al een beetje kon lezen en schrijven, zonder enige hulp van een volwassene te hebben gehad, dus zo moeilijk kan het niet zijn.

Maar wel voor een bedrijf zoals TNT inklaringen en ik zal jullie dat met keiharde bewijzen laten zien…

Gisteren belde de pakjespostbode aan en had een pakje voor mij uit Amerika waar ik belasting over moest betalen. Prima, ik weet dat als ik goederen uit een land buiten de EU bestel, ik daar boven een bepaald bedrag rechten over moet betalen.

Wat mij als eerste opviel aan het pakket was dat de naam op de factuur van TNT niet de mijne was…

“Groanendall? Wie of wat is dat? Klinkt als een nieuw soort meergranenkoek waar je lekker van gaat poepen..? ….. :$ ….”, dacht ik, terwijl ik me lichtelijk beledigd voelde 🙄
Hmmm…. eerst maar eens kijken wie de afzender is en of het pakket echt wel voor mij is, voordat ik € 21,- invoerrechten ga betalen…

21 Euro….??? Da’s eigenlijk wel veel…
Ik besluit gewoon te betalen aan de postbezorger zonder mopperen of een woord erover te reppen, want hij komt alleen het pakket afleveren en weet alleen dat hij het pakket niet mag afgeven als er niet voor wordt betaald, dus met een potje steggelen aan de voordeur bereiken we niks, behalve dan dat er 2 mensen hun kostbare tijd staan te verdoen.

Binnen bekijk ik het pakket eens grondig en zie dat het CN22 formulier een waarde aangeeft van $ 45.00


45 Dollar en dan een aanslag van 21 Euro? Met de huidige koers (1.38) betekend dat, dat ik dus ruim 65% kosten betaal over het aankoopbedrag, wat omgerekend rond de € 32,00 is.
Omdat dit niet – zoals ik al eerder vertelde –  de eerste keer is dat zoiets mij overkomt, keek ik direct wat de TNT inklaringsdienst had ingevuld bij de douanewaarde:

43 Euro….
Ja ja…. ik heb er niks op de radio over gehoord dat afgelopen week de Dollar en Euro gelijk stonden in waarden? Of ben ik op een andere planeet geweest deze week? Nee, dat geloof ik niet, want dan had ik toch zeker de nasleep kunnen volgen van een aantal banken die in deze tijden van crisis direct zouden zijn omgevallen als de Euro en de dollar, al is het maar 1 dag, plots dezelfde waarde zouden vertegenwoordigen.

Het is duidelijk…. de fout ligt bij de TNT inklaringsdienst waar ze duidelijk niet kunnen lezen, schrijven en rekenen…. Behalve dan in hun eigen voordeel, want voor het inklaren moet je de TNT wel betalen en wel € 12,50!

Dat staat ook op de factuur…. bovenaan staat het volgende en ik citeer:

Als u goederen van buiten de Europese Unie ontvangt, dan moet u bij de douane aangifte doen voor deze goederen. TNT Post Pakketservice Benelux B.V. heeft uit naam Koninklijke TNT Post B.V. voor uw zending aangifte gedaan en belast u conform onderstaande specificatie.

Dan moet ik dus aangifte doen….. Nou, weet je wat, dan doe ik voortaan die aangifte wel zelf, bespaart me niet alleen een hoop geld, maar ook nog eens een hoop ergernis en vooral heel veel tijd om weer in beroep te gaan om vervolgens mijn geld toch niet terug te kunnen krijgen. Daarbij wil ik liever niet betalen voor een dienst die niet foutloos wordt geleverd en bij constatering daarvan, het nakijken heb…… En zoals het hier op de factuur staat, lijk ik deze keuze ook te hebben, want er staat heel duidelijk dat ik aangifte moet doen en niet noodzakelijk de TNT.

We doen direct even een belletje naar de Douane met de vraag hoe ik als particulier aangifte kan doen over zendingen die nog binnen moeten komen van buiten de EU.
Het antwoord wist ik al, werd nogmaals bevestigd en luidt kort en krachtig: “Dat kan je niet als particulier.”

Er is misschien 1 mogelijkheid en dat is om het uit handen te geven aan een expediteur, maar dat is alleen in theorie mogelijk, want na een aantal belletjes naar verschillende expediteurs, is het duidelijk dat geen enkel expediteursbureau een particuliere opdracht aan wil nemen. Naar de kosten hoeven we dan ook al niet meer te vragen, want deze zijn niet eens van toepassing, omdat ik als particulier geen gebruik kan maken van de aangeboden diensten.

Het is duidelijk: De TNT heeft op dit gebied een monopoliepositie die ongevraagd diensten levert waar we voor moeten betalen, zelfs al wordt deze dienst niet correct uitgevoerd!

Ja…. daar heb ik meer bewijzen zwart op wit van liggen en dan gaat het om een zaak waar het niet gaat om een paar euro, maar praten we over een bedrag van rond de 100 euro!
Tegen deze aanslag en nog een andere onterechte aanslag ben ik destijds in beroep gegaan. Ik heb in mijn correspondentie ‘gezwaaid’ met artikelen uit het burgelijk wetboek en mijn gelijk gekregen, maar helaas krijg je nooit volledig het onterechte bedrag aan betaalde kosten terug, laat staan de extra gemaakte kosten voor bijvoorbeeld het aangetekend versturen van brieven en de nodige belkosten à 45 cent per minuut naar de TNT.
Als je daar dan ook nog je uurloon bij rekent voor de tijd die je kwijt bent om de fouten van een ongevraagde geleverde dienst die je hebt moeten betalen, te herstellen, kan dat aardig in de papieren gaan lopen.

Ik ken geen enkel bedrijf die volgens de wet een foutief geleverde dienst of goed, niet kosteloos  hoef te herstellen of te vergoeden, maar de TNT schijnt er keer op keer gewoon mee weg te komen.
Ik heb dit hele verhaal en bijbehorend probleem al eens tot aan de nationale ombudsman gespeeld, maar ook die kon niks voor mij betekenen…

Dus dan sta je daar als particuliertje die het probeert op te nemen tegen een bedrijf met een monopoliepostite die de titel “koninklijke” mag dragen en die geacht wordt op een correcte manier belastingen te innen voor de overheid.

Ik heb er maar 1 woord voor: Schandalig!

En dan zwijg ik nog maar over de rest, zoals het niet correct afleveren van zendingen, het onnodig lang achterhouden van zendingen ook al heb je veel duiten uitgegeven voor een express zending, het zoekmaken van pakketten en verkeerde adviezen geeft…

Ik vind het jammer dat ik mijn kralen- en sieradenblog bevuil met dit soort berichten, maar omdat ik het inmiddels goed zat ben en ik mijn ergernissen en vooral gevoel voor onrecht kwijt wil en het helpt als ik het van me afschrijf op een plek waar de hele wereld het kan lezen, doe ik het toch!
Daarnaast zie ik dit ook gelijk als een oproep. Samen sta je sterk en wie weet is er wel een instantie of rechtspersoon die een einde kan maken aan dit soort praktijken.
Recht is recht en krom is krom!
En al gaat het in dit voorbeeld niet persé om heel veel geld, als je net als ik veel en vaak goederen van buiten de EU laat komen, omdat ze binnen de EU simpelweg niet te koop zijn en dan met regelmaat meemaakt dat er dit soort fouten worden gemaakt, lopen de kosten bij elkaar aardig op en komt het een keer goed je keel uit!

Voor vandaag heb ik me weer genoeg kwaad gemaakt…. is niet goed voor mijn hart, dus ga nu de ontspanning in mijn kralenwerk zoeken! En ondanks de gruwelen van de Horror-TNT die zich ondanks deze feiten met ‘koninklijk’ mag onderscheiden, toch een heel fijn weekend! Geniet ervan, het schijnt mooi weer te worden! 😀

Happy Beading!

[edit]: enkele dagen later mocht ik wederom een pakketje ontvangen met een zelfde verhaal…. Alles bij elkaar bijna 70% aan kosten betaald doordat de inklaringsdienst zo’n zelfde fout heeft gemaakt zoals ik hierboven heb beschreven.
Had ik eerst nog de intentie om hier ook weer foto’s van te maken en te plaatsen in een nieuwe blogpost, heb ik besloten om dat niet te doen. Uiteraard heb ik wel alles bewaard, zodat ik altijd kan aantonen dat dit echt geen uitzonderlijke fouten zijn die worden gemaakt bij dit bedrijf.

