“Hoe komt het dat jij altijd goed uitkomt met je kraaltjes?”

Een vraag of opmerking die ik vaak krijg…. , maarruh…. ik kom helemaal niet altijd goed uit met mijn kraaltjes. In tegendeel zelfs, ik kom zelden goed uit met mijn kraaltjes.

Zojuist kreeg ik de vraag (via Facebook … jawel..  😉 ! ) weer n.a.v. mijn allerlaatste creatie; de armband met soutache en de houten cabochons.

Ik kan jullie vertellen dat ik bij geen enkele cabochon in dit werk correct ben uitgekomen met mijn kraaltjes, maar ik kan jullie wel laten zien wat ik hier gedaan heb om dat zo min mogelijk op te laten vallen.

Op deze foto zie je een close-up van de omranding die ik gemaakt heb over de houten cabochon:

Dat lijkt perfect, maar niets is minder waar…. ik kom namelijk he-le-maal niet uit….

En dat zie je dus hier en hoe ik dat heb opgelost:

Ik heb aan de basis een kleinere driehoek gemaakt om het gat op te vullen en bij de volgende toer heb ik deze kleine driehoek overgslagen om verder in mijn kralenwerk correct uit te komen, waardoor het niet opvalt dat ik eigenlijk helemaal niet goed uit ben gekomen met mijn kraaltjes.

Kijk maar, want als de betreffende cabochon bekijkt zoals je hem zou zien als je de armband draagt of niet extreem vergroot, valt het niet meer op 😀

Ik vind het moeilijk om hier een tip voor te geven, omdat elk kralenwerk weer anders is en je telkens een ander foefje moet bedenken als je niet goed uitkomt met je kralen, maar in de meeste gevallen is het wel belangrijk om zo’n foefje toe te passen aan het begin of aan de basis van je werk. Dat valt doorgaans het minste op.

Maar jullie zien het…. ook mijn werkjes komen niet uit en zijn daarin zeker niet perfect. En dat geeft helemaal niks, want vaak kan het ook niet anders, maar neem de tijd om uit te vogelen wat het beste is om dat zo min mogelijk op te laten vallen.

Want zoals het spreekwoord zegt: Met passen en meten, wordt de meeste tijd versleten 😉

Happy Beading!

 

