Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Het is inmiddels alweer zo’n 1½ jaar geleden dat ik er  voor het eerst over  schreef en toen wist vrijwel niemand waar ik het over had…. Soutache!  Behalve foto’s van het soutacheband, heb ik er – tot op heden – ook geen werkstukken van laten zien… Ik zet ook niet al mijn werkstukken en/of vorderingen altijd maar gelijk op internet, iets wat een oplettende lezer zeker al eens opgevallen zal zijn 😉

Maar de afgelopen maanden gaven de statistieken aan dat er veel gegoogled/gezocht wordt op ‘soutache’ en de 2 artikelen eerder geplaatst op mijn blog, worden druk bezocht.
“Nou….” dacht ik…. “laat ik dan maar eens op de proppen komen met een soutache-werkstuk en er wat over vertellen en laten zien dan wat er nu over te vinden is op mijn blog, want er is duidelijk vraag naar informatie…”

Soutache is een dubbel tunnelkoord wat vooral gebruikt wordt (/werd) om kleding ( denk hierbij dus ook aan mijn grootste inspiratiebron: De Victoriaanse tijd! – Ja… waar heb ik het anders vandaan he…. ? 😆  ) en klederdracht, bruidskleding, lampenkapjes, schoenen, tassen, knopen etc. etc. af te werken en te versieren.  Het is in tientallen kleurtjes te verkrijgen. Ik heb hier inmiddels zo’n 30-35 kleurtjes liggen, maar ik denk dat het zeker wel in 100 enkele kleuren te verkrijgen is en daarnaast heb je ook nog de 2-tone kleuren, duo kleuren en koord dat uit nog meer kleurtjes bestaat.

En zoals je ziet, is het ook prima te gebruiken in sieraden 😀

Hier zijn op een eenvoudige manier hele leuke resultaten mee te bereiken.
In deze armband heb ik gebruik gemaakt van houten cabochons die ik eerst sierlijk omkraald heb om er vervolgens een rand soutache in 2 kleuren langs te zetten.

Uiteindelijk nog een klein beetje gepimpt met 2 favorieten van mij: Lucite en Swarovski….

….. en het resultaat mag er zijn! 😉

Maarrrr…. er is nog een andere manier om Soutache te verwerken…. eigenlijk de manier waarvoor het soutache bedoeld is…. Dat is iets meer gefrunnik en gepriegel, maar zo moeilijk is het niet en als je weet hoe, kun je tot hele andere en verrassende resultaten komen.
Zodra ik er tijd voor heb, zal ik het laten zien en met foto’s op mijn blog toelichten 🙂
Ik heb het momenteel druk met heel veel andere dingen, zoals de vlindervleugeltjes en ( de voorbereidingen van ) project Hutje-op-de-Hei.
Ja, ja… over 2 weken al, sluiten we onszelf voor 4 dagen op om een kralenuitdaging aan te gaan!

Ik hoopte voor die tijd de vlindercabjes af te hebben, maar ik durf het nog steeds niet te beloven… En ik hoop voor die tijd ook nog een vlindercadeau af te hebben….
Vervelen doe ik me niet, da’s zeker.

Mochten er nog vragen zijn over de soutache, dan hoor (lees)  ik ze wel! 😀 Maar ik denk dat de meeste met dit beeldmateriaal al een heel eind zullen komen 😉

Happy Beading! 😀

