Ik ben een denker …. hoewel ik erg impulsief kan zijn en handelen, kan ik over de meest eenvoudige dingen uren nadenken… Daarnaast denk ik dat ik anders denk dan dat de meeste doen. Ik denk dat, omdat de denkwijze van anderen mij aan het denken zetten… het roept bij mij vragen op. Andersom gebeurd het ook…. alleen de vraagstelling is dan anders en dat maakt voor mij dan weer het cirkeltje rond 😉

Hoe dan ook, de laatste dagen heb ik mezelf weer goed bezig gehouden door het woord “uniek”. Of eigenlijk, het gebruik van het woord “uniek ” wat inmiddels naar mijn mening te pas en te onpas wordt gebruikt.
Dit blog is mijn sieradenblog en als ik mijn gedachte of manier van denken op dit blog deel, dan zal het ook sieraad-gerelateerd zijn en daarom geef ik een sieraad-gerelateerd voorbeeld waarom “uniek” mij bezig heeft gehouden.

Uniek…. de titel van deze post geeft weer wat de betekenis is van dit woord; 1- alleen bestaand; enig 2- enig in zijn soort.
Voor de zekerheid nog even de betekenis van het woord “enig”; enig bn, bw 1- waarvan geen tweede is.
Ja… duidelijk …. waarvan geen tweede is…. Maar waarom lees ik dan zo vaak op sites waar men handgemaakte sieraden verkoopt dat deze sieraden uniek zijn omdat “elk sieraad maar één keer gemaakt wordt” ….  terwijl het sieraad van een patroon of tutorial komt en waarschijnlijk al 500.000 keer  gemaakt is 😐 Soms kun je bij een beschrijving dan nog het volgende lezen: “Wordt op bestelling gemaakt.”
 Hmmm…. dus het voorbeeld wat uniek zou moeten zijn, kan onbeperkt op bestelling worden gemaakt ….

Dit soort dingen geven mij dan het gevoel of ik van Mars, of misschien zelfs verder, van Pluto kom. Het woord “uniek” wordt duidelijk in de beschrijving gebruikt zoals ik nu het woord in zijn betekenis bedoel.
Als ik dit soort voorbeelden dan in mijn omgeving ventileer en ik niet begrijp dat ….. word ik in de rede gevallen met de opmerking “Waar maak je je druk om”.

Hmpfff…. Zie je wel… ik kom volgens mij zelfs uit een heel ander zonnestelsel, want ik maak me er niet druk om, ik heb een vraag waar ik een antwoord op zoek en niet, zoals een ander denkt, ik mij druk maak om verkeerd gebruik of misbruik van de bedoelde betekenis van een woord. Ik ben geïntresseerd waarom mensen denken dat iets uniek is en blijft als zij het zelf maken, terwijl een ander precies hetzelfde maakt en ook promoot dat het uniek is. En als ik er dan vanuit ga dat de intentie goed is en zie dat het woord “uniek” gebruikt wordt in de betekenis waar ik het nu over heb, begrijp ik niet dat mensen denken dat ze iets unieks hebben gemaakt. Maar welke filosofie zit hier dan achter….? Een vraag die mij aan het denken zet….Dat maakt het cirkeltje dan opnieuw weer rond….

Dan denk ik “Ben ik uniek in mijn denken.. 🙄 ….?” Nee…, dat denk ik niet, maar ik denk dat de meeste minder nadenken en zich dus niet bedenken dat ze helemaal niet zo uniek zijn met hun creaties…..
……………………………………………………..
….. bedacht ik mij toen ik hierover aan het nadenken was…. 😉

