Tags

, , , , , , , , , ,

over doublé, verguld, gold plated, goldfilled en vermeil.

Vorige week ben ik bij de juwelier geweest en daar zag ik een nieuw product wat werd gepromoot: ZilGold sieraden.  Het werd mij uitgelegd als holle gouden sieraden die massief werden door een zilveren kern. Daarmee verkrijg je toch een duurzaam sieraad, maar is stukken goedkoper dan een massief gouden sieraad.

Hmmm…. zoiets bestaat toch al…? Ik dacht gelijk aan vermeil, sterling zilver met een laagje goud…. niks nieuws aan …. alleen de laag goud is dikker bij ZilGold.
Dat maakte dat ik wilde weten hoe dik die laag goud dan eigenlijk is en hoe slijtvast de laag is. Ik vroeg daarom of de laag dikker is dan een vergulde laag en vanaf dat moment ontstond er verwarring bij mij, omdat ik als antwoord kreeg dat een vergulde laag er makkelijk afslijt….

Makkelijk afslijt….? Maar een vergulde laag moet toch minstens een leven lang mooi blijven….? Nou… niet dus!

Nu weet ik niet of ik al mijn hele leven lang een verkeerde interpretatie heb gehad van de term verguld of dat de “standaard” daarover in de afgelopen 35 jaar is veranderd, want ik kan mij nog goed herinneren dat ik als kind ‘getuige’ was van gesprekken waar men duidelijk onderscheid maakte tussen doublé en verguld.  Net zoals men toen ook nog halfedelstenen kende en over halfedelstenen sprak, een term die af en toe nog wel eens voorbij komt, maar eigenlijk niet meer bestaat, want we spreken tegenwoordig alleen nog maar over edelstenen en daarbij maakt het niet uit of het dan om een goedkope jaspersoort gaat die je ook – bij wijze van -als  kiezel in je tuin terug zou kunnen vinden of dat we spreken over diamanten, robijnen en saffieren.

Doublé, verguld en gold plated zijn, zoals ik het mocht begrijpen van de dame bij de juwelier, allemaal hetzelfde…. het bekende ‘goudbadje’ wat een laagje goud achterlaat, maar er makkelijk afslijt.

Maar over welke kwaliteit spreken we dan als we het hebben over gold filled? De term die ik voor het gemak ‘vertaalde’ naar verguld, maar – met wat ik nu weet –  niet meer zal doen, want ik haal daarmee, kwalitatief gesproken, mijn eigen sieraden ver naar beneden!

Gold filled is een laag goud over een basismetaal, meestal een legering, die dik genoeg is om een leven lang mooi te blijven. De laag goud is zo dik dat men zegt dat gold filled sieraden ook gedragen kunnen worden door mensen die een metaal allergie hebben en alleen goud kunnen verdragen. Of dit echt zo is, kan ik niet bevestigen.
Sieraden of zwaardere onderdelen van gold filled materiaal hebben een stempel: “GF”. Voor zover ik weet is er in NL ( en daarmee waarschijnlijk in heel Europa ) geen standaard die overeenkomt of lijkt op gold filled.

Of de laag goud op gold filled sieraden en onderdelen net zo dik als de laag goud op de ZilGold sieraden, weet ik niet, omdat ik geen verdere informatie over ZilGold kan vinden dan dat op de site van ZilGold te vinden is. Wat ik wel weet is dat in Amerika gold filled sieraden op dezelfde manier worden aangeprezen als op de manier zoals ZilGold nu doet: De uitstraling en kwaliteit van een massief gouden sieraad voor veel minder geld.

Een hele belangrijke les heb ik geleerd: Ik gebruik voor mijn sieraden gemaakt van gold filled onderdelen de term verguld nooit meer! Ze zijn immers gemaakt van een veel betere kwaliteit!

