Tags

, ,

Antieke Mercury Glaskralen uit Tsjechië

Afgelopen weekend met behoorlijk wat vertraging teruggekomen uit Tsjechië waar ik o.a. op zoek ben geweest naar antieke kralen… maar helaas, geen antieke kraal kunnen ontdekken die ik ook daadwerkelijk kon kopen!
Maar niettemin lag er bij thuiskomst een envelopje op mijn kralentafel, vanuit Amerika die 2 hanks antieke Mercury glaskraaltjes  – ooit gemaakt in Tsjechië – bevatte.

Voor mijn vertrek had ik deze kraaltjes aangekocht en in het glasmuseum in Jablonec heb ik meer van deze glaskralen en glaswerk kunnen bewonderen. Ik heb hier een video van gemaakt en die zal ik later plaatsen bij het reisverhaaltje over Tsjechië.

Mercury glas wordt ook wel verzilverd glas genoemd. Het is een dubbelwandig glas wat gevuld is met zilvernitraat en werd van 1840 tot 1930 geproduceerd in Bohemen (later Tsjecho-Slowakije, bestaande uit Bohemen, Moravië, Slowakije en Roethenië en weer later, zoals we het nu kennen,  een gebied in Tsjechië.) De techniek werd eerder alleen gebruikt voor het maken van spiegels, later ook voor serviesgoed en andere voorwerpen, zoals deze kraaltjes.

De kraaltjes die ik gekocht heb, dragen een label waarop staat dat de kraaltjes oorspronkelijk uit Tsjecho-Slowakije komen. Dat betekent dat deze kralen dateren van na de eerste wereld oorlog, immers voor deze periode zouden we over Bohemen spreken. Dat betekend dat deze kraaltjes nu tenminste 80 jaar oud zijn, omdat ze na 1930 niet meer in productie zijn genomen. Echt antiek dus! :mrgreen:

Voor hun leeftijd zien ze er nog buitengewoon goed uit! je kent het vast wel van oude spiegels die een aanslag in het glas hebben… dat kan ook met dit glaswerk gebeuren. Maar zoals je ziet, glimmen ze als een spiegeltje en dat betekent dat we een bijzonder mooie kwaliteit in handen hebben. De kraaltjes zijn goed gesealed en er kan geen vocht of zuurstof bijkomen die schuldig zijn voor de aanslag.

De kraaltjes zijn mondgeblazen en dat zie je ook aan de ‘tuitjes’. En als je nagaat dat deze kraaltjes een gemiddeld formaatje hebben van 2 x 3mm kun je je wel voorstellen hoeveel werk het is geweest om 1 zo’n kraaltje te maken!
Een kostbare, maar zeer geslaagde en bijzondere vondst waarvan ik een klein deel binnenkort ter overname aanbied!
Ben je geïntresseerd, hou mijn blog dan goed in de gaten! 😉

