Tags

Lang gezocht en eindelijk gevonden! Een partij(tje) echte antieke seedbeads in een zeer goede kwaliteit en een prachtige kleur….

Af en toe was ik er naar op zoek, maar nu heb ik een ontwerp in mijn hoofd waarin ik ze wil gaan gebruiken… de kleinste kraaltjes die men zich voor kan stellen en vroeger – zo tussen 1890 en 1920 – veel gebruikt werden om vooral kant van kleding op te sieren.
Het aanbod is ontzettend klein en het is echt een treffer als je een wat grotere hoeveelheid in zo’n mooie kwaliteit kan kopen…. Hoewel vrij kostbaar, was het kiezen of kabelen… Nu of anders misschien wel nooit. Ik had dus besloten om ze te kopen.

Na eerst wat heen en weer gemaild te hebben om mezelf ervan te verwittigen dat het echte antieke kraaltjes zijn en ook echt maat 24/0 , kreeg ik nog meer leuke ideetjes met deze kraaltjes… Ik besloot wat extra kraaltjes te kopen, voor de liefhebbers! 😀
Natuurlijk was het even de vraag hoe ik ze ging aanbieden… en plots bedacht ik dat het wel erg leuk zo zijn als ik ze in mijn welbekende flesjes zou aanbieden 😉

Niet iedereen zal de kraaltjes ook daadwerkelijk willen gebruiken om te rijgen, maar zal ze waarschijnlijk wel leuk vinden. Daarom heb ik een deel van buit verdeeld over de miniatuur flesjes waar je heel eenvoudig een hangertje van kan maken.
Wil je de kraaltjes wel in je werkjes gaan gebruiken, dan hou je op het eind een schattig flesje over waar je wat anders in kan stoppen en er dan een schattig hangertje van maken.

Zo gedacht, zo gedaan 😉 en inmiddels heb ik een aantal flesjes klaar liggen voor de liefhebbers!

Maar eerst nog wat meer over deze bijzondere kraaltjes… Ze zijn hoogstwaarschijnlijk meer dan 100 jaar oud en komen van oorsprong vermoedelijk uit Italië. Wat absoluut zeker is dat deze kraaltjes van voor de eerste wereld oorlog dateren. Deze kralen zijn namelijk na en tijdens WO1 niet meer gemaakt of in productie genomen. Het aanbod is minimaal mede omdat deze kraaltjes zeer zeer schaars zijn.
De kleur van de kraaltjes zijn, als je ze dichtbij bekijkt, melkwit. Er zit een opaal-achtige transparantie in, maar vanmiddag in het zonnetje, waren het net kleine pareltjes met zelfs een lichte parelmoerglans! Zeer verrassend, want dat had ik niet verwacht.

Om een idee te krijgen hoe groot – of eigenlijk hoe klein – deze kraaltjes zijn, heb ik een seedbead maat 11/0 , 15/0 en 24/0 naast elkaar gelegd en gefotografeerd.

1 kraal is ongeveer een ½mm groot….

Kan je er dan nog wel wat mee, zul je je afvragen…. Jawel hoor! :mrgreen:  Natuurlijk heb ik voor jullie een klein stukje gekraald om te laten zien dat je ze zeker wel kan rijgen. Let even niet op de gebruikte kleuren, ik pakte wat kraaltjes die voor de pak lagen en dat was toevallig olijfgroen ( maatje 15/0 ) .
Ik heb een stukje stiff stuff gebruikt, wat ik gekleurd heb met thee om een antiek effect te krijgen onder het kant, waarvoor dit stukje stiff stuff oorspronkelijk bedoeld was, vandaar de groezelige kleur 😉

Waar de kraaltjes vroeger voor gebruikt werden, zo heb ik ze nu dus ook in het voorbeeld gebruikt: Picootjes, toefjes en randjes!

Ik heb Fireline o.8mm gebruikt als rijgdraad… nou, dat gaat best goed, dacht ik zo! 😉 Ik ben er in ieder geval he-le-maal happy mee! 😀 kan ook niet wachten om er ook daadwerkelijk wat mee te gaan maken …

Maar terug naar de verkoop… als er tenminste mensen zijn die hier net zo blij van worden als ik….
Ik heb een deel van de buit dus in miniatuurflesjes gestopt. Ik kon het niet afwegen, omdat ik geen geschikte weegschaal hiervoor heb,  maar ik moest toch een maatvoering hebben om de prijs te bepalen. Gelukkig is het hier in huis net de Winkel van Sinkel en heb ik mini-lepeltjes waarvan ik 1 schepje als 1 eenheid aanhou. In de verschillende flesjes zitten namelijk verschillende eenheden en zo heb een maatvoering om te vergelijken.

Dit is het aanbod wat ik heb en weg is echt weg en op is echt op.

V.l.n.r:

recht flesje : verkocht
tand : verkocht
gedraaid : verkocht
bloem klein :verkocht
bloem groot :verkocht
druppel : verkocht
amphora : verkocht

excl. verzendkosten. Verzendkosten v.a. 1,- incl. bubbeltjes envelop.

Bestellen graag via email ( zie rechts bovenin voor de mailknop 😉 ) Er kan met paypal betaald worden. Laat mij dan weten in je email naar welk mailadres het betalingsverzoek gestuurd mag worden.

Alle flesjes worden geleverd met een extra plastic afsluitdopje en een verzilverde dop. Flesjes zijn bij levering nog te openen. wanneer je het flesje als hanger wil gebruiken, kun je de inhoud sealen met de plastic dop door deze volledig in het flesje te drukken. Rand die uitsteekt voorzichtig wegknippen en de verzilverde dop verlijmen. Hanger is klaar voor gebruik.

Ik probeer de voorraad hier actueel te houden, maar dat moet  handmatig gebeuren, dus prik me er a.u.b.niet op vast!

Enne…. wat aan het eind van deze week niet verkocht is, hou ik zelf! 😛

‘k Ga nog even het mooie van de kraaltjes afkijken…. en dan dromen over mijn nieuwe antieke kraaltjes en wat voor moois ik daar allemaal mee kan maken! :mrgreen:

