Afgelopen dinsdag was ik op de plaatselijk markt voor een paar boodschapjes, toen ik aan de bloemenkraam rozen zag staan in een prachtige antiek roze kleur…. De kleur vond ik wel zo prachtig dat ik geen moment twijfelde en een bos van 20 stuks kocht terwijl ik direct bij mezelf opmerkte enorm te worden geïnspireerd door de bloem en haar kleuren. Daarom besloot ik ook deze rozen vast te leggen op de gevoelige plaat.

Gisteren heb ik de rozen, toen ze inmiddels al wat meer open stonden, gefotografeerd om zo goed mogelijk de sfeer terug te kunnen halen die deze rozen uitstralen en weer voelde ik de inspiratie…

In-spi-ra-tie…. het woord zelf zag ik geschreven staan in mijn gedachte… Inspiratie… “Wat is nou eigenlijk – de definitie van – inspiratie..” dacht ik bij mezelf… “Volgens mij zijn daar de meningen ook over verdeeld :roll:”
Zo heb ik met grote regelmaat gelezen dat sieradenmaaksters zich lieten inspireren door een ander sieraad, maar een andere kleur kralen hebben gebruikt en bij wijze van, een bloemenkraal in het midden gebruikt i.p.v. de ovale kraal, zoals in het orgineel.
Tja… denk ik dan…. dat durf ik geen inspiratie te noemen, maar is naar mijn idee gewoon iets namaken, dus kopiëren, met een kleine verandering die in veel gevallen nauwelijks ter zake doet, omdat hoogstwaarschijnlijk de oorspronkelijk ontwerp(st)er dit zelf ook wel kan bedenken…

Inspiratie…. inspiratie…. wat zegt het woordenboek er eigenlijk over…?
Letterlijk betekend het: inblazing
Synoniem is bezieling
en ik kom uitleg van betekenis tegen als deze:
Gedachteninval
Ingeving
een goddelijke ingeving

Een (goddelijke) ingeving  ontstaat volgens mij in jezelf, bijna uit het niets….. het word je ingeblazen… ingefluisterd…? denk aan de muzen 😉 ….  misschien geholpen door een ander voorwerp… zoals de rozen met een antiek roze kleur die ik kan vertalen in en naar een sieraad …
Ja… dat is voor mij de definitie van  inspiratie…. In tegenstelling wat blijkbaar vele anderen onder inspiratie scharen, zie ik inspiratie als een gave en de kunst om een voorwerp of iets wat niet tastbaar is, zoals een sage of era  te vertalen naar een totaal ander of nieuw voorwerp.
Hmmmm…. zou dit ‘soort’ inspiratie, wat overigens naar mijn idee ook alleen maar die noemer mag hebben, inderdaad een vorm van kunst zijn…?

Maar…. Wat is de definitie van kunst? Een vraag die mij echt jaren lang heeft bezig gehouden, die ik altijd stel aan mensen die kunst in huis hebben, maar niemand heeft een duidelijk antwoord.
Ik krijg antwoorden als: “Kunst is persoonlijk… het heeft er mede mee te maken wat jij mooi vindt….” Maar dat antwoord bevredigt mij niet! Ik wil weten wie bepaalt dat iets kunst is en waarom het dan kunst is!

Zo heb ik jaren geleden eens een documentaire gezien waarin een  kunstenaar, nog maar net afgestudeerd aan de kunstacademie, geïntervieuwd werd.
Die stond daar in beeld, met een blowtje tussen zijn lippen, een dozijn oude autobanden op elkaar te gooien. Toen hij daarmee klaar was, noemde hij het iets als kunst van ‘gerecyclede’ materialen…
Misschien gooi ik nu geen hoge ogen bij een bepaalde groep mensen als ik zeg dat ik dit werkelijk belachelijk vind om dit kunst te noemen, alleen maar omdat deze jongeheer afgestudeerd is als kunstenaar.
Ik vond het zelfs ergelijk toen hij wist te vertellen dat hij ook nog gesubsidieerd werd.
Nee…. in mijn ogen is niet iedereen die is afgestudeerd aan een kunstacademie ook kunstenaar en kan kunst maken.

Na jaren met dezelfde vraag rondgelopen te hebben waar ik maar geen duidelijk antwoord op kan krijgen, heb ik zelf het antwoord gevonden. Tenminste…. een antwoord voor mezelf… een antwoord wat zegt wat ik er eigenlijk van vind.

Een kunstenaar is – in mijn ogen –  iemand die een (natuurlijke) gave heeft en de kwaliteiten heeft om vanuit zichzelf iets te creëren wat anderen mooi vinden en weten te waarderen. Een kunstenaar is iemand die bijzondere dingen kan maken vanuit zichzelf.
Maar wat belangrijk is, is dat het creëren heel natuurlijk gaat en vrijwel geen moeite kost…. het gaat vanzelf, komt uit zichzelf… Naar mijn mening wordt een kunstenaar als kunstenaar geboren en kun je niet voor kunstenaar leren. Naar mijn mening ben je van nature een kunstenaar of je bent het gewoon niet!
Geboren kunstenaars kunnen zonder scholing en zonder dat het ze veel moeite kost, de mooiste dingen creëren, waarvan de meeste mensen zich zullen afvragen’ hoe doe je dat nou’ en zullen zeggen ‘hoe krijg je het voor elkaar’, omdat het een natuurlijke gave is. Scholing kan wenselijk zijn, omdat een geboren kunstenaar op zo’n manier kennis kan maken met nieuwe materialen, technieken, instrumenten en gereedschappen en dat zal bij een geboren kunstenaar waarschijnlijk ook de enige toegevoegde waarde zijn.
Iedereen met een paar spierballen kan een dozijn autobanden op elkaar gooien…. daar is geen kunst aan 😉 Maar probeer nu maar eens De Nachtwacht na te schilderen!
Hoe kleiner de groep mensen is die in staat zijn om zoiets als De Nachtwacht te kunnen bedenken en uitvoeren, hoe groter de kunstenaar is in mijn ogen, die dat wel kan.

Maar dat is mijn mening…. net zoals ik van mening ben dat kunst geboren wordt uit de drang te creëren en niet uit de drang om (veel) geld te verdienen. Commerciële creaties missen een ziel… de ziel die een creatie mooier en aantrekkelijker maken… de ziel die een waardig kunstenaar in zijn werk weet te leggen….. en dat is nou de kunst! 😉

